Auf der anderen Seite des Grossen Teichs
Where one is gathered in my name...
So a guy is stranded on a desert island for years. One day, he is rescued by a passing boat, and he is ecstatic to go home. His rescuers, fascinated by his story, ask to take a tour of the island.
So, they're all walking around and they arrive at his camp and they see three buildings. The first building, the man explains, is his home, which he built himself.
"What's this second building?" his rescuers ask.
"Well," he answers, "I was always a very religious guy, so I built myself a church so that I could have a place to worship while I was on this island."
"Amazing," they said. "What's this third building?"
The castaway man gets a frustrated look on his face and says with a scowl, "Oh... well, I USED to go to THAT church.
Aus dem NACboard
So a guy is stranded on a desert island for years. One day, he is rescued by a passing boat, and he is ecstatic to go home. His rescuers, fascinated by his story, ask to take a tour of the island.
So, they're all walking around and they arrive at his camp and they see three buildings. The first building, the man explains, is his home, which he built himself.
"What's this second building?" his rescuers ask.
"Well," he answers, "I was always a very religious guy, so I built myself a church so that I could have a place to worship while I was on this island."
"Amazing," they said. "What's this third building?"
The castaway man gets a frustrated look on his face and says with a scowl, "Oh... well, I USED to go to THAT church.
Aus dem NACboard
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Dearest old man,
I think, the Inselmann baute als Zweites eine Kirche für seine Anbetung (worship), but ihm war nicht nach Anbetung on the island, so he built als Drittes noch eine Kirche (THAT church), wo er (so schätze ich jetzt mal) seine Klagen loswerden konnte.

I think, the Inselmann baute als Zweites eine Kirche für seine Anbetung (worship), but ihm war nicht nach Anbetung on the island, so he built als Drittes noch eine Kirche (THAT church), wo er (so schätze ich jetzt mal) seine Klagen loswerden konnte.

[i][size=75]"... Ich bin einerseits sehr froh, dass ich diesen Gedanken aussprechen kann, auf der anderen Seite fällt es mir auch nicht schwer..."
(Bap Klingler - Neujahrsgd 2009)[/size][/i]
(Bap Klingler - Neujahrsgd 2009)[/size][/i]
Thanks a lot, young lady evah ...
but: what is the higher/deeper sense telling this story to old men and young ladies? Perhaps "war ihm nicht nach Anbetung on the island" but Anbetung der Insel(kirche), weil er wusste, dass er dort nicht mehr wegkommen würde. So wie in der NAC, where it is auch schwierig wegzukommen ... und dann worshiped man halt die Apostels und so ... wer betet Dich an?
Hannes
but: what is the higher/deeper sense telling this story to old men and young ladies? Perhaps "war ihm nicht nach Anbetung on the island" but Anbetung der Insel(kirche), weil er wusste, dass er dort nicht mehr wegkommen würde. So wie in der NAC, where it is auch schwierig wegzukommen ... und dann worshiped man halt die Apostels und so ... wer betet Dich an?

Diese Geschichte im NACboard ist vielleicht als subtile Parallele zu der Situation mancher Christen gemeint, die ehemals in die NAK gegangen sind. Ich verstehe diese Geschichte ganz allgemein als Parabel oder Gleichnis zur Situation von Christen, die nicht mehr zufrieden mit ihrer bisherigen Kirche sind und sich neu orientieren. Das besondere Paradoxon dieser Geschichte liegt darin, dass der gute Mann sich die erste Kirche, die er nun nicht mehr mag, vorher selbst gebaut hat.
So aehnlich wie die Geschichte von den zwei Pendlern, die sich jeden Morgen im Vorortzug gegenuebersitzen. Der eine oeffnet jeden Morgen seine Aktentasche, holt sein Vesperbrot heraus, klappt es auf und sagt verdriesslich: "Oh je, schon wieder Leberwurst!" Der andere fragt ihn: "Warum sagen Sie Ihrer Frau nicht, dass Sie gerne etwas anderes moechten?" Antwort: "Ich schmiere mir mein Brot doch jeden Morgen selbst!"
So aehnlich wie die Geschichte von den zwei Pendlern, die sich jeden Morgen im Vorortzug gegenuebersitzen. Der eine oeffnet jeden Morgen seine Aktentasche, holt sein Vesperbrot heraus, klappt es auf und sagt verdriesslich: "Oh je, schon wieder Leberwurst!" Der andere fragt ihn: "Warum sagen Sie Ihrer Frau nicht, dass Sie gerne etwas anderes moechten?" Antwort: "Ich schmiere mir mein Brot doch jeden Morgen selbst!"
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Da nichts Göttliches an mir ist, ich nicht einmal mit dem göttlichen Schöpfungsakt meiner Namensvetterin Eva der Ersten aufwarten kann und ich auch nicht auf eine Ähnlichkeit mit dem griechischen Pendant, die göttliche Pandora, verweisen kann (nicht einmal mit ihrer Buxe - äh - Büxe), is sich nix mit Anbetung.Hannes hat geschrieben:Thanks a lot, young lady evah ...
... wer betet Dich an?

G007 - Geheimagent dieses Forums im NACboard, mit der Lizenz zum Textraub,GG001 hat geschrieben:...Das besondere Paradoxon dieser Geschichte liegt darin, dass der gute Mann sich die erste Kirche, die er nun nicht mehr mag, vorher selbst gebaut hat.
So aehnlich wie die Geschichte von den zwei Pendlern..."Ich schmiere mir mein Brot doch jeden Morgen selbst!"
die Geschichte hinkt trotzdem, man baut oder konstuiert sich seine Kirche ja nicht selber, dann sähe sie gewiss ganz anders aus. Ich möchte sogar behaupten: Dürfte man nach eigenen Vorstellungen mit-, bzw. umbauen und eigene Vorstellungen mit einbauen, dann gäbe es nicht so viele Austritte.
Ich will damit andeuten, die Geschichte klingt arg konstruiert, typisch amerikanisch-dramatisch. Kein Mensch, außer vielleicht ein Amerikaner, würde auf einer einsamen Insel zwei Kirchen bauen, genausowenig wie man sich jeden Morgen Leberwurst auf die Stulle schmiert, obwohl man sie nicht mag!
Mich dünkt, da war ein Quasselstripper am Werk.

[i][size=75]"... Ich bin einerseits sehr froh, dass ich diesen Gedanken aussprechen kann, auf der anderen Seite fällt es mir auch nicht schwer..."
(Bap Klingler - Neujahrsgd 2009)[/size][/i]
(Bap Klingler - Neujahrsgd 2009)[/size][/i]
"TrikeTroll" hat einem Familienmitglied nach einigem Zoegern eroeffnet, dass er nicht mehr in die NAK geht:
"ChoirMan69" hat Aehnliches erlebt:
Falls DirkNows Vermutung ins Schwarze trifft und BezAp Kolb (USA) / Latorcai (CDN) sich dieser Entwicklungen bewusst sein koennten, dann doch auch Bezirksapostel in anderen Erdteilen.
(...) That helped us open up concerning our personal NAC situation and then we let the cat out of the bag, so to speak.
We informed her that NAC Canada, the sub district and leaders in their fundamentalist approach weren't meeting our spiritual needs and felt a calling elsewhere.
The sky didn't fall, no gasps, no rolling eyes of disgust, just one question, are we happy? Now the rest of the family doesn't know yet but we feel we have a friend that can help buffer any negativity if it arises with other NAC family members.
"ChoirMan69" hat Aehnliches erlebt:
Antwort von "DirkNow":I had a chance to visit some family out of town about a month ago. I too had a similar conversation. It was not easy, but the sky did not fall and they did not disown me either.
A precarious situation? Bei nur 30-40,000 Mitgliedern im Bezirk fehlen diejenigen, die "weiterziehen".The NAC is currently in a precarious spot for precisely this reason. People are starting to move on, and those that are left behind (rather than castigating their old friends who have moved on, i.e. past NAC practice) are starting to ponder their own happiness/future in the church. I am convinced that as more of these stories start to emerge (I've heard of a few in just my small circle in the past year or two), members will increasingly be "picked off" by other denominations that actually have something to offer. I think that Kolb is probably more aware of this danger than anyone in the NAC's history, but the steps that he would need to make are just too great.
Falls DirkNows Vermutung ins Schwarze trifft und BezAp Kolb (USA) / Latorcai (CDN) sich dieser Entwicklungen bewusst sein koennten, dann doch auch Bezirksapostel in anderen Erdteilen.
"Shaquille":
I can't explain or justify the way dissenting members have been treated by the NAC. But I can speculate that they don't know how to love those who no longer "keep the faith." The TB just don't know how to relate to a member/former member who chooses to leave. A lifetime of preaching that 'this is the only way' and those who leave the church have 'fallen away' from God leaves them with the inability to relate to those who don't swallow the teachings.
Further, by rejecting the NAC way you reject what they have bet their natural and spiritual lives on. One must either face the fact he has made a bad decision by devoting so much time and resources to the NAC, or label the questioner a malcontent that just can't accept grace. The latter does not require facing the consequences of fostering a blind faith in the wrong cause. Ignoring and berating the infidel is better than dealing with the fact that they, too, are not having their spiritual needs met. This does not by any means justify the shameful conduct toward those who challenge the NAC, but may provide some context.
The NAC would do well to create an office of "transition counselor" who would counsel not only those considering separating themselves from the NAC, but the servants, family, and members who are part of that person's NAC faith community. Teach those who choose to stay that its okay for others to leave. How many relationships could be saved if there was no stigma among the TB when someone separates from the church? If indeed there is true Christian love in the NAC, then one family's transition to a new spiritual environment should in general be met with joy -- joy they have found the right home to worship and that they still remain in the fellowship of Christ.
Alas, the NAC leadership still seems to lacks the spiritual maturity for such a perspective.
Aus dem NACboard
Glossar: TB = true blue (TM)
oder true believer
I can't explain or justify the way dissenting members have been treated by the NAC. But I can speculate that they don't know how to love those who no longer "keep the faith." The TB just don't know how to relate to a member/former member who chooses to leave. A lifetime of preaching that 'this is the only way' and those who leave the church have 'fallen away' from God leaves them with the inability to relate to those who don't swallow the teachings.
Further, by rejecting the NAC way you reject what they have bet their natural and spiritual lives on. One must either face the fact he has made a bad decision by devoting so much time and resources to the NAC, or label the questioner a malcontent that just can't accept grace. The latter does not require facing the consequences of fostering a blind faith in the wrong cause. Ignoring and berating the infidel is better than dealing with the fact that they, too, are not having their spiritual needs met. This does not by any means justify the shameful conduct toward those who challenge the NAC, but may provide some context.
The NAC would do well to create an office of "transition counselor" who would counsel not only those considering separating themselves from the NAC, but the servants, family, and members who are part of that person's NAC faith community. Teach those who choose to stay that its okay for others to leave. How many relationships could be saved if there was no stigma among the TB when someone separates from the church? If indeed there is true Christian love in the NAC, then one family's transition to a new spiritual environment should in general be met with joy -- joy they have found the right home to worship and that they still remain in the fellowship of Christ.
Alas, the NAC leadership still seems to lacks the spiritual maturity for such a perspective.
Aus dem NACboard
Glossar: TB = true blue (TM)

oder true believer